The Oven

Godmorgon! Tänkte börja dagen med att berätta historien om min ugn som jag trodde var trasig, min vattenkokare som jag elda upp och min efterlängtade paj som jag trodde aldrig skulle bli lagad.

Det hela började med att jag blev väldigt sugen på att laga paj. Jag och Amanda gjorde en jättegod spenat och kantarellpaj när jag var hos henne förra onsdagen och då blev jag påmind om hur enkelt och gott det är. Så i torsdags började jag planera vad jag skulle ha i min paj, handlade ingredienser och så vidare. Jag han dock inte laga pajen då.

Detta berodde delvis på att jag råkade sätta igång fel platta på spisen. På den plattan jag satte på stod tydligen vattenkokaren och värmde på vatten, vilket resultera i en smäll.

Inte heller i fredags eller lördags hann jag baka ut min paj då saker som träning, tentaplugg och mellomys hade högre prioritet. Men i söndags däremot blev det tid! Dock upptäckte jag lagom tills att jag tryckt ut pajdegen i formen att min ugn inte fungerade.. så blev ingen paj då heller. Eftersom spisplattorna fungerade trodde jag ugnen däremot hade blivit paj.

Igår när jag lagade middag upptäckte jag dock att inte heller eluttaget ovanför spisen fungerade. Min första tanke var att jag hade gjort sönder det när jag smällde av vattenkokaren, men sen tyckte jag detta var konstigt. Då slog det mig att jag bara slog på jordfelsbrytaren när strömmen gick och inte alla säkringar... så nu är problemet löst. Lärdom: spisplattorna och ugnen sitter tydligen inte ihop utan ligger på olika faser.

Ytterligare en positiv grej med denna historien att min spontana pajfyllning igår ser mycket godare ut en den jag först planerade, ha en bra dag!

Kommentarer