MALMÖ

VILKEN HELG! Så bra! Trots lite strul med ett sönderkört tågspår igår mellan Göteborg och Varberg någon stans (vilket innebar att vi fick åka buss denna sträcka) och kom ner en timme efter planerat har allt flutit som smort från första stund. Det är helt otroligt hur bra allt lyckades bli trots omständigheterna/förutsättningarna. Nästan direkt efter att vi kom fram lyckades Morsal ordna så att en Uber hämtade upp oss och körde oss till hotellet. Incheckade och hungriga gick vi ut och letade upp spelplatsen - där Avicii skulle spela senare på kvällen!! Vi gick in, kollade runt, gick ut med våra armband och blev väldigt glada att vi kommit en stund tidigare för nu var det en rejäl kö för att komma in. Ännu mer hungriga och inte speciellt sugna på att gå runt allt för mycket (vi hade redan gått en rejäl omväg från hotellet till parken där scenen stod..) tog vi första, bästa och verkligen enda restaurangen vi hade sett på alla steg vi gått dittills. Såg lite B ut men ägaren var helt underbar! Han misslyckades med att få lite skum i fatölen, så då fick vi flaskor istället och de halvfärdiga fatölen. Sen när vi skulle gå gav han oss massa tips på vart man borde gå i Malmö och hur man skulle komma dit. Vi fick dessutom hjälp av en Dansk stammis på restaurangen med vägbeskrivningar och en Asiatisk gammal man som skrattade åt allt som Dansken sa, helt underbara. Så mätta och roade kunde vi gå tillbaka till hotellet och ordna oss för AVICIIS SPELNING.
I väntan på mat 😋
Även nu hade vi flyt när vi skull gå in och lyckades smita med på ett hörn utan kö. Väl inne började vi ca 20 minuter innan spelningen bak i gröten, när de bästa låtarna kom på stod vi längst fram och sjöng med. Morsal har en metod kallad "tysk knöteknik" som vi tillämpar på konserter, mycket effektiv! Efter spelningen gick vi en vända för att se Malmö by night då vi inte orkade gå in på något ställe. Efter en falafel på Swazhi (stavades inte så men uttalades typ sådär) king gick vi hem igen och såg flaggparaden av OS invigningen, och somnade på stört efter att vi med mycket god vilja hållt oss vakna till att Sverige kom.
Här kunde vi i princip inte komma närmare scenen! Det brände gött när eldkastarna var igång 🔥
Halv tio väckte Amanda och Morsal mig och David, för då skulle de åka hem... Vi fortsatte dock vårt flyt med att äta frukost innan köerna blev oändligt långa i frukostsalen och gick ut på tur i Malmö. Västra hamnen, kallbadhuset, turning torso, ett triathlon, lite konst, en av Nordens största skejtboard parker, Malmöhus slott, Kungsparken, en vigsel, ytterligare en brud, Saint Petri kyrkan, lilla torget i dagsljus, en pride-parad och lunch på en indisk restaurang hanns med innan vi slockna på tåget hem. Stadsarkitekten i Malmö får helt klart 10/5 toasters, så fint! (I den finare, lite mer nybyggda eller äldre delen av staden - mellan epoken med bostadshus efter bostadshus kan piffas till en del till..) Göteborg borde se och lära.
På vakt
The Torso
The Torso igen fast i panorama vy, blev lite inspirerad till att skaffa en vallgrav..😁
Triathlonet vi råkade springa på, + en snygg glaskupol mellan husen
Kungsparken
Slottet, lite besviken på dess enkelhet men så skulle det tydligen se ut på modern renässanstid 🏰
Snygg byggnad, tydligen en sjö-högskola
⛲️
Kallbadhuset
St Petri kyrkan⛪️
Min och Davids supergoda lunch! 🍲 Nu är det dock dags att slita ett tag, Augusti har börjat och så min plugg/fixar/jobb intensiv. Slut på allt för mycket skoj fram tills min tenta är skriven, AM indelning av skribenter gjort och jobb avslutat för denna sommar. Men med allt flygande hit och dit som varit de senaste två månaderna med många fina vänner och roliga event, samt mer som väntar efter 19e Augusti, gör det mig inget att ta paus i två veckor.
Att dessutom ha Aviciis sista spelning i Norden i ryggen gör att jag kan sova lugnt och nöjt en bra stund fram över. Nu kan han få sluta så länge låtarna inte försvinner från Spotify...
▫️The Crew ▫️
"Feel my way through the darkness... "🌌💙