Vardag och yoghurt

Denna helg har varit dedikerad till jobb, så de senaste dagarna har jag testat på att vara hemma. Lite kul att en sån sak som att stanna hemma en helg är exostiskt, inget jag tror någonsin kommer ske för mig i Sverige.. Men det har gjorts en massa ändå; I fredags läste jag artiklar (typ det enda jag gjort denna vecka då jag numera är editor för Asia Magazine tidningen) och var på shoppingtur med Linnea. Ska på bergs-hajk om två veckor så behövde ett par bra vandringsskor och byxor. Behöver lite andra kläder och saker med, men skorna var mest brottom att köpa så att jag hinner gå in dem.

I lördags gick jag ut på en promenad för att upptäcka mer av Hsinchu och råkade vara ute i fyra timmar. Hittade ett skogspromenadområde jag inte sett tidigare bland annat. Sen stod träning på schemat (vi är några som anmält oss för att göra en klassiker nästa år, så nu får vi träna en del). Söndag tog jag emot en ny säng till lägenheten, simmade, pluggade trafikregler för att ta scooter kort och gjorde yoghurt. Mejeriproduktsutbudet i det här landet är inte så stort, så jag och Jossi bestämde oss för att prova göra vår egen! Är ju superenkelt egentligen, men man ska göra det också.

Så i morse började vi dagen med att äta egen yoghurt! Den blev riktigt bra faktiskt, vi lyckades med att varken döda bakterierna i yoghurtkulturen eller denaturera proteinerna i mjölken trots att vi inte hade någon termometer utan gick på känsla. Helt klart nöjd med helgen, nu väntar fyra dagar av plugg innan det är dags för nästa weekend.

Har inte tagit några bilder så här kommer en på våra rosa lägenhetshus igen.

 

Kommentarer