Jifuen

 

 
Förra helgen hade jag finbesök! Natalie var på besök, vilket var jättemysigt. Taiwan skiljer sig en hel del från Seoul, lite färre folk och mycket större behov av att resa rund i landet.. så förra fredagen var vi i Jifuen! Jifuen är en gammal gruvby i norra Taiwan som, när guldruschen och så var över, överlevde tack vare byns många tehus och fina utsikt. Nu för tiden är det även en populär turistdestination eftersom många filmer hämtat inspiration från denna traditionella by, som anlades av japanerna en gång i tiden. Mest känd av filmerna är "spirited away", som sägs ha inspirerats av byn. Likheter sägs vara: att man kan komma till byn genom en tunnel (den besökte vi aldrig, kändes inte så sevärt att se byn från den vyn med), genom byn går en lång, gammal gata med matstånd och tehusen. Jag tog tyvärr inte så många kort, men här är de bästa av de jag tog:

 

Här är utsikten från bergsbyn.

 

Det fanns en privat utställning med läskiga masker, flera rum utav dem. Bland dem kunde man finna några ansikten som är mycket lika några av dem man ser i Spirited Away.

 

Jag tog såklart ingen bild på någon av maskerna man kände igen, men här är en närbild på några av maskerna.

 

Här är utanför maskutställningen.

 

Sen besökte vi detta tehus, som är mycket likt badhuset i Spirited Away...

 

Här testade vi en traditionell tebjudning med det taiwanesiska oolong teet, riktigt kul att få se hur te "ska" drickas.

På vägen hem shoppade jag dessa fina påsar med choklad, den ena var kolchoklad (lite sotad mjölkchoklad) och den andra var guldchoklad (mjölkchoklad med guldpulver runt).

Kommentarer