SEOUL

Förra helgen åkte jag på en weekend till Seoul! Som vanligt tog jag fler bilder än vad jag hunnit gå igenom, men nu kommer de och trippen:

Torsdag kväll landade jag i Seoul och, efter att jag mött upp Natalie, fick checkat in i mitt lilla rum för helgen.

 

Här är rummet, det är bokstavligen litet (inget mer än det som syns i spegeln). Men det dög fint!

Fredagen spenderade jag först med en promenad i Gangnam, sen mötte jag upp Natalie efter hennes lektion och så gick vi på shoppingtur! Hittade en snygg jacka, vilket var bra då det var max 14*C i Seoul och jag inte har tagit med mig några direkta ytterkläder från Sverige till Taiwan... 

 

Affär inrett som ett hotell, med "pool-café" på taket.

 

Nanda hette affären, på den här våningen var "tvättrummet".

 

Vi provade även lite utav streetfooden i shoppinggatorna (OBS, långt från enda shoppinggatorna i Seoul), bland annat dessa jordgubbar med risdeg runt. Riktigt smarriga!        
Sen mötte vi upp Natalies kompisar och åt typisk koriansk middag samt gick ut och dansa en stund.

På lördagen var det dags för sightseeing!

 

Vi började vid detta fina tempel där det tydligen även var blomutställning.

 

Alla blomkreationer var otroligt fina!
Och här är templet!

 

Det var någon form av sång/ritual igång när vi var där så vi gick aldrig in i templet, men det var fint nog på utsidan!

 

Efter första templet åkte vi till ett utav palatsen

 

Tronsalen

 

Palatset hade en slottsträdgård som kallades för "the secret garden", så fint med alla höstfärger!

 

Mer från secret garden

 

Det var många som klädde upp sig i folkdräkt och kom till palatset, och även andra äldre delar av stan, för att ta bilder.

 

I en liten butik fick jag även denna dag shoppat mig en personlig stämpel! Så nu har jag en koreansk stämpel med mitt kinesiska namn (Yi sha bei la). Texten säger typ "the noble ume flower blossom in the snow".

Efter allt vandrande blev det fika dags på ett café.

När vi fått laddat om gick vi för att kolla på en "lantern festival" som på gick i staden. På vägen dit lyckades vi även gå igenom ett demonstrationståg med ca 1 miljon koreaner... det var mäktigt och trångt, de protesterade mot sin president (det var en fredlig demonstration).

Här har vi en påfågel från festivalen.
Dongdaemun design plaza besöktes också.
Där fanns ett enormt hav av lyssande blommor.

På söndagen var det museum dags!

National museum of Korea

På museet fanns många fina ting, här är en buddhastaty

Minnesmonument/museum över koreakriget, enbart knappt 70 år sedan det ägde rum

"Freedom is not free" - viktigt budskap, viktigt minne

Alla länder som bidrog med assistans under kriget har en pelare där det står vad de hjälpt till med, Sverige skickade sjukvårdare och läkare

Museet var mycket fint designat, innehållet fick tala för sig själv vilket var hemskt

Efter museet gick vi till ett tvättbjörn café, vilket var en betydligt mer lättsam aktivitet

Det var svårt att få bra bilder i cafébelysningen, men här har vi en av tvättbjörnarna!

Här har vi den igen, fast när den var på besök i caférummet.

Det fanns även en vit tvättbjörn, han var mer våghalsig än den svarta. Fanns dessutom en till svart som inte finns på bild, han låg hopkurad i ett hörn hela tiden vi var där.. men han kikade upp när jag matade honom.

Här har vi den vita igen i en mästerlig sovposition.

Det var allt från Korea. Denna helg har det varit turistande i Taiwan på schemat då Natalie nu är på besök hos mig! Men denna helg får sammanfattas i andra inlägg.

Kommentarer