1:a December 2016

Oj, då var det december igen. En helt annorlunda december mot vad jag är van vid (fortfarande 20 grader ute, men idag har det blåst så har faktiskt inte varit så varmt..). Tänkte dagen till ära bjuda på lite bilder från i fredags då jag tog en egen siteseeing tur runt Taipei. Förmiddagen spenderade jag på National Palace museeumet. Jag hyrde en ljudguide så gick igenom allt och lyssnade på information om det mesta. Efter det var jag trött på museum och tog tunnelbanan till Tamsui, vilket ligger i kanalinloppet för kanalen som rinner genom Taipei. Kändes lite som att komma till Europa (om man bara kollade på byggnaderna, gatustånden och marknaderna på gatan var mycket taiwanesiska) då staden byggts ut av först spanjorer och senare holländare. Dessutom var det en kanadensisk läkare där under 1800-talet som startade första västerländska sjukhuset i Taiwan samt college. Mycket fin och mysig del av Taiwan att vandra omkring i.

Utöver detta och lucia firandet i söndags firade vi kanelbullens dag igår på CITO kontoret. Två månader sent men ändå, de som kom på eventet klagade inte på detta. Utöver att bjuda på bullar lärde vi också ut lite svenska. Sen imon ska vi hålla ett till event, nämligen luciafirande! Lite tidigt men vi fick inte till det närmare 13e december, och som sagt, det är ingen som klagar på det här ändå... Vad mer kan jag bjuda på denna första decemberdag? Jo jag har gett mig själv en liten födelsedagspresent (de bästa presenterna ger man till sig själv, eller vad säger man ;) ), imon tar jag och Fanny och flyger till Hongkong för en stads-weekend. Vi kände båda att detta var en av de sista helgerna vi skulle kunna resa innan jul, dessutom ville ingen av oss stanna i Taiwan denna helg också. Ska bli kul att spana in denna världs meteropol! Här kommer lite bilder:

 

Ingången till National Palace Museum.

 

Sötaste kopparkannan i museet.

 

Tamsui hamnstråk.

 

Tamsui igen, fast från ovan. Lyckades inte helt fånga de mysiga gatorna med stenmurar och klätterväxter, men tänk er gatorna i de mysiga små byarna runt Medelhavet så har ni en bra bild över hur det såg ut.

 

Ett longshan tempel i Tamsui (finns ett i Taipei med) - så fint inrett var detta! (Detta är ett av fyra sidorum, var några som stod och bad vid huvud "altaret" så kunde tyvärr inte ta kort på denna... men det var också fint)

 

Hör har vi Mackay's sjukhus.

 

En kyrka precis bredvid sjukmottganingen, tror även den hade något med Mackay att göra...  
Oxford college a la Taiwan  
Athalea (?) college, idag tillhör Oxford colleget detta college.  
Byggnad tillhörande Holländarnas fort (vilket kallas red-hair fortress på lokalspråket) som även fungerade som brittiskt consulat en gång i tiden.

 

I konsulat-byggnaden hade de en utställning om hur det var inrett en gång i tiden, inte så exotiskt för en europé kanske men kul att se.

 

Och här har vi "red-hair fortress". Var i princip en röd kub med två fängelsehålor i källaren, samt en liten fång-rastgård.

Och här har vi vårt, sen i tisdags, julpyntade kontor samt gårdagens bullpyramid.

 Det var allt för dagen, eller förresten, jag har en sak till. Min julkalender i år är att välja ut ett citat om dagen fram till jul, så här kommer dagens citat. Godnatt!

If you don't behave as you believe, you will end by believing as you behave.

Kommentarer