Hong Kong

Hong Kong - låter bilder sammanfatta denna tripp:

Julpynt fanns det mycket fint av i staden - många ställen hade byggt upp antingen mindre eller större jullandsskap som fick oss att nästan tro att vi var på nordpolen!

Första kvällen när vi kom fram började vi med att gå runt längs Victoria hamnen. Vi bodde väldigt centralt, inte så fräscht (kasst rent ut sagt) men billigt och bra läge, på fastlandet i ett område som hette Tsim Sha Tsui. Precis vid vattnet mellan Hong Kong ön och fastlandet. Efter att kollat på Hong Kongs skyline, vandrat omkring i "Heritage 1881"s jullandskap och lärt oss hitta runt lite laddade vi om för en heldag med siteseeing. Fredagen spenderades med att vandra omkring, först i Kowloon området och sen på Hong Kong ön.

Utstickande hus - kolla även på den söta spårvagnen som kommit med i hörnet. De hade den här typen av korta, smala, höga spårvagnar längs hela stadsdelen på ön.

Hong Kong var en riktig häftig stad på det sättet att det inte var någon tydlig gräns mellan lyxbutiker och gatustånd - det fanns dessutom mycket av båda. Mest var det nog faktiskt lyx-märkesbutiker. Du behövde inte gå långt för att hitta en galleria (låg oftast flera på rad överallt) och varje galleria bestod i princip enbart av lyx-märkesbutiker.

Fredagens lunch åts på en liten restaurang som rekommenderats av Michelin flera år i rad.
Så här har vi deras kända gås! Den var god, värt kön på en kvart för att komma in att vänta på.

Efter att ha vandrat omkring i ett favoritområde vi hittade (Soho + lite närliggande) tills vi inte orkade mer åkte vi upp på Victoria peak, vilket är en känd utkiks topp på Hong Kong ön. Upp ill toppen kan man åka världens brantaste spårvagn, men kön till den var alldeles för lång för att vi skulle vilja vänta på den... så vi åkte taxi upp och ner istället (vilket även var billigare än spårvagnen). På toppen kollade vi på utsikten samt åt pizza till middag på en terrass. Där satt vi ett bra tag innan vi åkte ner och kollade efter någon trevlig bar. Vilket vi hittade ett helt kvarter av.

Utsikten från vår middagsrestaurang!

Söndagen startade vi med turistande! På Lantau Island finns Asiens längsta gondol som går från Tung Chung till Ngong Ping, en tur på över 5 km via luften. Ngong är en liten by uppe i bergen med en jätte Buddha staty och ett tempel. Nu fanns där även ett mysig turistby som såg lite ut som en alpby.

Så här såg det ut under gondol-resan! På sista bilden kan man skymta den stora Buddhan bakom närmaste gondolens fäste.
Här är han
Här har vi han igen, samt Ngong.

Efter trippen till Ngong åkte vi till hostelet, fräscha upp oss lite och gick på shoppingtur i vårt favoritområde. Där åt vi även middag och testade en (annan) mysig bar i Soho, innan vi tog oss tillbaka till fastlandet där vi satte oss en stund på en rooftop bar mitt emot vårt hostel och spanade in Hong Kong från ovan.

Söndagens kvällsutsikt! Tyvärr blir mörkret inte lika bra på bild (med mobilkameran) som i verkligheten, men det Hong Kong skyline är en mycket fin och rolig skyline.

Måndagen spenderades också med turistande och lite shoppande på Hong Kong ön, fast på andra änden av stadsdelen. Där besökte vi även på Hong Kongs Times' Square, utan för vilken det fanns en liten snöbox (vilken det var jättelång kö till trots att det var måndag mitt på dagen) man kunde gå in i för att få testa på den vintriga julen, som man inte fick utanför i den 23*C värmen...

Fastlandets skyline

Ännu ett julland - den får avsluta detta inlägg om Hong Kong. Det var en en mycket bra helg!