Vardag i Taiwan

Andrum, energi refill, fix, vardag - ja lite blandat av detta är det som stått på agendan de senaste veckorna. Sedan första mars, dvs i 19 dagar nu, har jag inte rört mig längre bort från Hsinchu och skolan än till Taipei några få dagar. Tiden har spenderats med att komma in i vårens kurser (kan ju anses lite segt att detta tar över en månad, men när man har en lektion i veckan per kurs i 18 veckor - varav de första två försvinner som intro pga add and drop systemet - är det faktiskt rätt rimligt att det tar iaf 4 veckor), lyssna på alla bra låtar som släppts i början av året, börja sammanställa nästa nummer av Asia Magazine (är ju editor för tidningen så ligger på mitt ansvar att få ihop ett grymt exemplar), ordna en företags resa till Beijing och hitta på lite dagsutflykter.

En dag första helgen i mars åkte jag, Anton, Ida och Fanny till nationalparken Yangminshan (shan = berg) i Taipei för att kolla på blommor och körsbärsträd, vilka för övrigt blommar överallt nu i landet - jättefint att vara ute och gå på gatorna. Dock var vi inte jätteimponerade av Yangminshans körsbärsblommning, ev var lite tidigt ute men fina blommor hade de iaf. Avslutade dessutom trippen med fika i Taipei innan vi åkte hem.

 

Fina blommor🌸

 

Konstig blomma 🙊

 

Fält med Calla liljor 😍

 

Fika med lemonpie 😋

Helgen efter det var jag faktiskt på museum, eller ja, ett education centrum - var lite Universeum-stuk på utställningen (den icke levande biten). Riktigt bra utbildnings utställning, förklarade vetenskap med mängder av leksaker. Stället heter visserligen även National Taiwan Science Education Centre så det hade kunnat lista ut att det var mer utbildnings-utställning än museum, men det var kul att gå dit. Själv åkte jag dit för att göra en skoluppgift, läser en kurs inom biomimik där vi har som läxa att skriva en inspirationsuppsats genom att besöka något zoo, museum eller trädgård etc. När jag var i Taipei fick jag även bytt batteri i min klocka, så två flugor i en smäll.

 

Människa, som jag tror man egentligen ska kunna lysa upp.. (sitter som ni ser en lapp på knapparna jag inte orkade översätta).

 

DNA-spiral, gick mest på biomimik utställningen men kunde inte gå därifrån utan att spana in life science utställningen^^

I helgen har det varit JVM i konståkning i Taipei, så torsdag och fredag spenderade jag med att kolla på en hel del konståkning. Kunde inte låta bli då det arrangerades så nära, biljetterna var dessutom (tydligen) gratis. Det var en kortvariant av tre veckor, resultaten av allt annat små fix som det ordnats med restrerande dagar dyker nog upp här såsmåningom - nu är det dags för mig att ta tag i en ny vecka!

 

Artikel-läsning som pausunderhållning, eller konståkning i kombo med plugg - hursom en trevlig mix

(Behöver du något att lyssna på kan jag tipsa om Something Just Like This med The Chainsmokers/Coldplay, It Ain't Me med Selena Gomez/Kygo och Ed Sheerans nya album - tycker alltid det är lika märkligt hur så många nya, bra låtar kommer ut samtidigt... men klagar inte👌)

Kommentarer