Beijing & Xian

Wops, inget inlägg på ett tag igen... men här kommer ett från Kina! Har varit på business trip med sightseeing och kom tillbaka till Taiwan igår. Hade ganska kassa internetanslutningar hela veckan jag och Ida var i Kina, plus att det var lite halvjobbigt att komma runt censuren av Google, Facebook och Instagram så alla uppdateringar får komma nu. Allt som allt var vi fem dagar i Beijing, där besökte vi förbjudna staden och sommarpalatset bl.a. samt åkte till muren och vandrade lite på den. Sen i måndags tog vi tåget till Xian där Terrakottaarmén befinner sig. Det var en bra resa, lite mycket folk här och var men utöver det hade vi det super. Här är lite bilder.

Del av förbjudna staden uppe i vänstra hörnet, det andra är bilder från Beijings gator.

Långa korridoren vid Sommarpalatset högst upp, den nedre till höger är också från Sommarpalatset, den andra är från en bro i staden.

Lama templet i Beijing, ett tibetanskt tempel.

Muren! Ringlade sig över bergskullarna så långt ögat kunde nå!

Xian, faktiskt en gammal huvudstad i Kina. Var huvudstad i ca 3000 år, superfin stad.

Runt centrum (gammal staden/stadskärnan) gick en stor mur som vi cyklade runt, så här fint upplyst var den på kvällen.
Terrakottaarmén och vår tågkupé för nattåget tillbaka till Beijing och flyget hem. Alla dessa gubbar guidar Kinas första kejsare till efterlivet.