BackPack-stopp 6, 7 & 8: Bali, Komodo och Gili T

Kommer inte riktigt ihåg vart förra inlägget slutade, men efter mycket tågåkande och flygande landade vi tillslut på Bali. Detta var förövrigt sista juni, sent, så första juli vaknade vi upp på Bali, redo för att åka på sightseeing! Förmiddagen spenderades med att besöka ett tempel på en klipphäll, vilket hade fantastiskt fin utsikt. Utöver detta besök blev det lite sol och bad, både på kvällen och dagen efter innan det var dags att åka vidare.

Andre juli flög vi, med ett litet propellerplan, ut till Luban Bajo och nationalparken Komodo. Där tog vi en båt-dagstur genom parken med fin snorkling och kikande på världens största ödla, the Komodo Dragon. Vi hade tur och fick se både en "liten" 3/5 åring på ca 1,5m och en stor på över 2m. Då vi inte hade bokat flygbilljetterna i tid fick vi, efter en extra dag i luaban bajo med sol och bad på morgonen, åkt tillbaka till Bali, där vi direkt åkte vidare så snabbt vi kunde till Gili. Vilket innebar en övernattning i Amed på Bali, men då de hade bra restaurang samt pool på hotellet var det inte allt för hemskt.

Nu är vi inne på tredje dagen här på Gili T och har det riktigt gott, perfekt ö för att semestra ett par dagar. Rolig med massa liv, saker att göra samt fina stränder. Vi har dessutom gjort två dyk och ska göra ytterliggare ett idag. Vi bor dessutom på ett jättebra hostel med fräscha lokaler och bra frukost. Imorgon är det dock dags att åka här ifrån, med resten av resan planerad är det tur att vi vilat upp oss ett par dagar på dessa Indonesiska öar!

I våra lila saronger på templet.
Att hålla i hatten, glasögon eller vattenflaskor, var rekommenderat då området kryllade av tjuvande små apor.
Litenliten apa.
Statyerna här gillar att stå i roliga poser, vilket man kan härma.
Utsikten.
Vårt flyg mot Komodo.
Vårt hotell i Luban Bajo.
Ett trött gäng tidigt på morgonen påväg in i nationalparken.
Utsiktsstopp
Första synen av en Komodo Dragon, detta är ~4åringen.
Och här har vi den stora!
"Klappa" drake.
Finaste snorklingen hittills på resan hittades i Komodo!
Kaffe och te provningsstopp på vägen mot övernattningen i Amed.
Luwak kaffe, även kallat bajskaffe då det görs på bönor som fått fermenterats i magen på ett mårddjur och sedan plackas upp ur bajset...
Framme på Gili! Som vanligt inte så mycket fotograferande från min sida då paddan sällan får åka med på äventyren, men vi hyrde cyklar i förrgår och såg en ENORM grön havssköldpadda igår under ett av dyken.