2016

Oj, där var det slut, för två veckor sen, på 2016. Till skillnad från förra året tycker jag det hade kunnat vara 2016 lite längre, men 2017 ska nog gå bra med, om ett tag. Så vad har jag gjort detta året? Mycket. Dessutom många saker som ändrat en hel del i livet. Ett år sen var det fullt upp med tävlingar, träning, tentor och plugg. Dessutom hade jag precis fått reda på att jag skulle spendera andra halvan av 2016 och första halvan av 2017 med att plugga i Taiwan, så nu sitter jag här i en 20*C vinter och sammanfattar ett år som verkligen inte varit likt något jag haft innan... vi tar det från början:

Början av året kantades av tävlingar, både de vanliga tävlingar samt några extra speciella. Grand prix tävlingen i Barcelona i december (var 2015 men ändå, tillhör samma tävlingssäsong) och tävlingen i Shanghai för short track speedskating och synkroniserad konståkning i slutet av februari tillhör definitivt toppupplevelserna för 2016! Så gör även årets VM i Budapest, trots att det blev en snörplig utdelning av poängen. Utöver det blev det ett ofantligt fint slut på sex års konståkande i landslaget.

Under denna period hann jag även gå av min post som BTS representant för Chalmers, börja jobba på mitt kandidatarbete med fem andra fantastiska projektpartners och träffat mina fina vänner då och då.

Våren spenderas med plugg, vänner och sol i ett tajt schema. Göteborgsvarvet blev sprunget för en andra gång, kandidatarbetet blev klart och presenterat och så småningom blev det sommarlov. Vilket innebar, utöver att jag gått klart tre år på Chalmers, att jag tog mitt pick och pack och åkte till Tjörn. I stort sett jobbade jag sen hela sommaren, men det hanns med en hel del kul in emellan. Bland annat grillkvällar, segling, cykelturer (bl.a. en till mormor), promenader i Sundsby, en bugg (helt klart sommarens stör kulturellt utvecklande aktivitet), Midsommarfirande i två dagar (först hos Johanna och Anton och sen på Smögen), födelsedagsfiranden, en eldig foundue, spontan AW i stan, planerad (och lyckad) tjejkväll i stan dagen efter, Fallens för tredje gången gillt (och en lika rolig helg som vanligt), seglingssemester i en hel vecka med fantastiskt väder (och fina stopp, bland annat två dagar på Kosteröarna), Värmlands/stads-besök på ön av Sara med en hel helg med sol och bad (och ett besök på kustens bergstoppar ovanför trädgränsen hehe), cirkus, Hoffmaestro, Lotta på Liseberg, Malmö tripp för Aviciis sista spelning i Sverige (på ett tag?), Baden-konsert med Carola och en tripp till de Värmländska skogarna.

Under sommaren höll jag också på att vaccinera mig för fullt, lika bra att ta (nästan) alla sprutor man kunde få tänkte jag då. Och det kanske jag är glad för, har inte blivit sjuk av något än iaf (men det har ingen annan heller vad jag vet..). 

De två första veckorna i augusti spenderades med jobb och plugg (fick för första gången en omtenta att skriva detta år, så nu kan jag ju då äntligen titulera mig chalmerister på riktigt), medan de två sista gick åt till att ha skoj innan det var dags att lämna Sverige för ett bra tag fram över. Ett ordentligt hejdå fick jag dessutom av mina fantastiska vänner som anordnat en överrasknings-hejdåmiddag åt mig! Vet att alla som ville tyvärr inte kunde vara med, men ni är bäst ändå allihopa.

Sen, 3e september, var det dags för höstens största äventyr. Många timmar senare landade jag i Taiwan tillsammans med några andra Chalmerister, som tur e (hade varit lite tråkigt att åka hela den långa biten själv), för att bo och plugga här i ett år. Tillsammans har vi även drivit ett kontor vid sidan av studierna och än så länge har vi producerat en tidning (som jag är ansvarig för, ska dessutom bli ett till nummer producerat innan vi åker hem), anordnat event, besökt företag, gått på kräftskiva och gjort lite annat smått och gått (bl.a. surfat (som teambuilding)).

Hittills under min Taiwanresa har jag dessutom hunnit bli en Alien (har ett Alien resident card som visum), lärt mig (men inte bemästrat än) NCTUs kursvalssystem (svårare än vad man kan tänka sig, behövs både fjäsk, armbågar och en hel del tur för att lyckas), haft tyfon-ledigt, besökt Penghu öarna, Hualien (två ggr tom), Kaoshiung, Seoul och Hong Kong, utforskat Taipei, hajkat och klättrat i berg (de sista 900m upp för den 3000m toppen kommer jag inte glömma på ett bra tag), besökt Jifuen och haft besök av Natalie, firat jul i strålande sol och 26*C, gått fler Luciatåg än på år, och gjort dem framför många personer med akturitet (fick tummen upp av vice handelsministern för ett av dem), fyllt 22, åkt Taiwan runt med mamma, pappa och Anna och, sist men inte minst, lärt känna många nya fantastiska människor.

2017 har en del att leva upp till kan man säga. 

Det kommer dock börja bra med ett vinterlov på en månad, som faktiskt är ett lov och inte självstudiedagar, där resa står på planeringen varenda dag av dessa. Dessutom finns det lite lösa planer för våren och sommaren, men återstår att se vad det bär av... Vi får helt enkelt se i nästa års årssammanfattning - nu startar jag 2017.

Ett litet collage av collage med bilder från året

 

Kommentarer