Three days at Penang

Då var tre dagar spenderade på ön Penang i Malaysias nordvästra hörn. Dessutom tre nätter på tre olika hostel. Måndag förmiddag landade vi på Penangs flygplats och efter lite fix kom vi fram till George town, staden på ön. George town är en stad med lite mix av allt, lite Indien, lite Kina, lite Storbritannien och en del av staden är Unesco märkt. I staden fanns dessutom massor av fin 3D gatukonst, där de mixade målningar med saker.

Tisdagen tog vi vårt pick och pack och åkte till Batu Ferrighi, en ort lite utanför George town med strand och bad. Framme och incheckade på nya hostelet tog vi Uber till Penangs nationalpark och började vandra genom skogen till en strand som skulle vara mycket fin. På denna skogs/djungel-promenad såg vi både en jättestor ödla och många apor. Stranden vi var påväg till hette Monkey Beach och gjorde själ för namnet till kvällen, då en apa försökte sno våra väskor (men vi var snabbare som tur var). Så där spenderade vi hela dagen fram till dess att båten vi hade bokat tillbaka kom och hämtade oss.

Onsdagsförmiddagen la vi, några utav oss, oss på Batu Ferrighi stranden som låg precis vid orten (till skillnad från Monkey stranden) innan det var dags att åka tillbaka till George town. Framme och mätta efter att ha ätit lunch åkte vi till templet Kek Lok Si, vilket är ett av de största i Malaysia. Och det var stort, så där vandrade vi runt en stund. Sen åkte vi till ett chokladmuseeum, provsmakade lite choklad, och gick och åt middag. Just nu sitter vi på en buss till Kuala Lumpur, Malaysias huvudstad, för ytterligare lite storstad innan det är dags för mer tempel, sol och bad. Återkommer.

En del av gatukonsten i Georgetown

Finns mer än det vi lyckades hitta av konsten, men det hi hitta gav smakprov nog.

Vi gick även på upp och ner museum i George town, vilket var mer en fotosession än ett museum.

Bilder från George town.

Vägen till Monkey Beach, vilken bjöd på stor ödla och många apor.

Kek Lok Si templet, riktigt stort

Torsdagens frukost, Indisk brödpannkaka kallad Roti

Batu Ferrighi stranden

Detta inlägg skulle publicerats igår, torsdag. Nu har en och en halv dag spenderats i KL, men det blir ett eget inlägg.