Two days in Singapore

Då var lovet igång och en helg spenderad till bredden i Singapore! Vilken stad. Så fin. Det har verkligen varit ett rent nöje att bara gå runt och vara i den. Det började lite segt med att vårt flyg blev lite mer än en timme försenat, men väl framme blev vi possitivt överraskade av vårt boende. Trots en mycket pratglad värd som inte riktigt såg att vi trötta och jättehungriga.. Men vi upptäckte under dagarna att vi nästa inte kunde bott bättre, kan rekommendera China town om ni ska till Singapore någon gång och fortfarande vill bo billigt.

Lördagen började med en promenad till Marina Bay och Gardens by the bay, vilket var ett ofantligt fint område. Efter att ha ätit lunch, tittat in i olika sevädigheters souvenirbutiker och fikat gick vi tillbaka till hostelet för att fräscha upp oss för kvällen. Därefter mötte vi upp en annan utbytesstudent från Chalmers som studerar i Singapore. Vi åt middag och sen tog hon och hennes kompis med oss på en kvällstur runt i Singapore, vilket verkligen var guld värt. De visade oss till några av de bra barkvatererna och fixade in oss på två olika skybars. Så det var nice.

Söndagen spenderades med att strosa runt i några kvarter vi fått tips/läst om, varav det mest imponerande var de arabiska kvarteren. De var supermysiga, hade många små butiker med fina grejer (blev både en ring och ett par skor shoppade) och trevliga restauranger. Dessutom hade de en fin moské vi kunde gå in och kika i, efter att fått låna vars en klänning eller kjol (kjol var för killarna, klänningen för tjejerna). Så nu har jag vart inne i en moské med. De andra områdena vi spana in var Little India (vilket var mycket indiskt) och Orchid området där det fanns gigantiska shoppingcenter, men de var inte lika charmiga som arabgatorna.

Efter lite återhämtning på hostelet gick vi för mat och ljusshower. Som tur var träffade vi på Hanna igen (Chalmeristen som studerade i Singapore) i food courten vi åt i som kunde tala om för oss när ljusshowen började och middagen slutede i en spurt till marinan och trädgården. Och det var så värt spurten, ljusshowen i Gardens by the bay var helt outstanding. De har några (stora) ljudsatta stålträd i trädgården beklädda med växter som de lyste upp i natten till ackompanjemang av musik. Kändes lite om att vara Avatar (filmen). Missa verkligen inte denna show om ni åker till Singapore.

Sen gick vi till en annan ljusshow i marinan som också var häftig, där projekterade de bilder på vertikala vattenytor skapade av fontäner. Klart sevärd den med. Innan vi gick hem åkte vi upp i Marina bay huset (tre torn med en "båt" på toppen som binder samman dem). En stor del av båten tillhör hotellet i tornen, så dit fick vi inte gå, men de hade en restaurang där vi kunde sätta oss och köpa vars en dricka och kolla på utsikten. Definitivt mer prisvärt än att betala för att åka upp på observationsdäcket som fanns på andra sidan båten tyckte vi (åka upp på observationsdäcket hade vi funderat på dan innan men dissat då det kändes dyrt för bara ett trädäck, drinken vi behövde köpa kostade lika mycket som biljetten upp till observationsdäcket). Så det är ett tips om man dessutom vill ha en dricka för att få se på utsikten.

Nu landar vi snart i Penang, eller ja, när det här inlägget publiceras är vi med största sannolikhet redan framme och incheckade på nästa boende. Singapore är den finaste staden jag varit i hittills och jag vill/kan definitivt tänka mig att åka dit igen någon gång, dags att spana in Malaysia.

Lördagens tur runt Marina bay. Det vita roliga huset är ett museum!

Lite blandade bilder från lördag och söndag; ett vattenland, en bäbis, ett konstverk som liknar kastad silverfärg, en vit kyrka och lite av trädgården.

Lördagskvällens äventyr; hamburgarna med svart bröd, Clark Quay och skybaren 1 Altitude samt dess utsikt.

Bilder från söndagspromenaden, de färgglada motiven samt husen är från de arabiska kvarteren.

Moské stoppen och våra fina lånedräkter.

Singapore
De lysande träden jag vill ta med hem.